7000 kół dla projektu w Rotterdamie

Firma Blickle opracowała dostosowane rozwiązanie dla schodów ruchomych w tunelu Maastunnel.

Klient

Tunel Maastunnel o długości 1070 m przebiega pod rzeką Nową Mozą. Każdego dnia przejeżdża przez niego 75 000 pojazdów mechanicznych oraz 7000 rowerów i motorowerów. Znajduje się w nim osiem schodów ruchomych, z których korzystają setki pieszych przechodzących codziennie przez tunel. Każde schody mają 45 metrów długości i prowadzą na głębokość 21 metrów pod poziomem gruntu. Są ustawione pod kątem 30 stopni. Schody te zostały poddane ocenie w ramach szczegółowego przeglądu infrastruktury tunelu. Eksperci z Rotterdamu stwierdzili, że koła w schodach ruchomych zużyły się w wyniku eksploatacji. Przedstawiciele administracji miejskiej rozpoczęli poszukiwania nowych kół i w Rosenfeld znaleźli to, czego potrzebowali.


Wyzwanie

Eksperci ds. transportu szukali „najlepszych kół do schodów ruchomych w będącym zabytkiem narodowym tunelu Maastunnel”. Do prawidłowego działania schodów ruchomych potrzebne było 3500 kół jezdnych i kół łańcuchowych. Ponieważ projekt zakładał koła o dużych średnicach i różnej grubości, konieczne było opracowanie niestandardowego rozwiązania. Największym wyzwaniem było to, że koła musiały pasować do istniejących osi łańcucha, do którego mocowane są stopnie. Aby zagwarantować długą żywotność, specyfikacje określone przez administrację miejską zakładały bardzo niewielkie luzy w kołach. Poszukując odpowiedniego partnera, przedstawiciele administracji skontaktowali się ze specjalistami Blickle ds. kół i zestawów kołowych z zakładu w Rosenfeld.


Nasze rozwiązanie

Maastunnel-SPO-180

Po dokładnym przeanalizowaniu przedstawionych wymogów eksperci Blickle zaprojektowali prototyp i poddali go serii wymagających testów. Koła musiały być zarówno odporne na uderzenia, jak i odporne na działanie wody, oleju, soli, smaru i środka odtłuszczającego. Wymagany był także odpowiedni opór tarcia, który zapobiegnie ślizganiu się po metalowej szynie, a także odporność na temperatury od -5 do 40°C. Według specyfikacji koła miały być również wykonane z tworzywa samogasnącego na wypadek pożaru – z materiałów termoplastycznych spełniających wymogi klienta w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. Po zapoznaniu się z wynikami testów i przeprowadzeniu analizy kosztów i korzyści decydenci z Rotterdamu zdecydowali się podpisać kontrakt z firmą Blickle z Rosenfeld.


Rezultat

Firma Blickle opracowała koła jezdne o średnicy 180 x 30 mm i koła łańcuchowe o średnicy 180 x 40 mm. Zapewniło to administracji Rotterdamu wiele korzyści. W kołach do dużych obciążeń zastosowano niepalne, wzmocnione włóknem szklanym bieżniki z poliamidu 6 o twardości 80 Shore D. Precyzyjnie obrobione tarcze koła zapewniają doskonałą współśrodkowość. Wytrzymałe jednorzędowe i skośne łożyska kulkowe mają zapewnić żywotność ponad 25 lat. Wewnętrzne i zewnętrzne pierścienie jednorzędowych łożysk kulkowych są symetryczne, dzięki czemu koła jezdne pracują cicho i płynnie. Pierścienie w łożyskach kulkowych skośnych wykorzystywanych w kołach łańcuchowych są asymetryczne, dzięki czemu uzyskano wyjątkową nośność osiową i promieniową. Koła gaszą się w ciągu 30 sekund, tlą się do 60 sekund i nie wytwarzają żadnych produktów spalania. W łożyskach zastosowano specjalne osłony zapobiegające osadzaniu się brudu.


Informacje techniczne i zalety – SPO 180x30/20-14K – 959895 oraz SPO 180x40/20-30SK – 959896

  • Wytrzymały bieżnik wzmocniony włóknem szklanym wykonany z poliamidu 6.
  • Specjalne osłony łożysk pozwalające ograniczyć konserwację do minimum.
  • Specjalne łożyska kulkowe zapewniające wyjątkową nośność osiową i promieniową.
  • Rozwiązanie dostosowane do klienta zapewniające długoletnią żywotność.