Manewrowalność
Manewrowalność wyposażenia i maszyn
W zależności od wymagań dotyczących łatwości manewrowania i sterowania urządzeniami oraz maszynami, należy zastosować odpowiednie ustawienie zestawów kołowych. Poniżej opisano szereg możliwości rozmieszczenia zestawów kołowych.
![Trzy zestawy skrętne o tej samej wysokości konstrukcyjnej Trzy zestawy skrętne o tej samej wysokości konstrukcyjnej](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_3_lenkrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=d2c478c0703a8d7069c45f05929ecd92&hash=CB67100D4223A6078B96A837BAD7C419)
![Cztery zestawy skrętne o tej samej wysokości konstrukcyjnej Cztery zestawy skrętne o tej samej wysokości konstrukcyjnej](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_4_lenkrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=b6ecdbe2958466a6081db6b11b436f65&hash=B8FFB8303CE5AED7100774EE698240D4)
![Dwa zestawy kołowe stałe i skrętne o tej samej wysokości konstrukcyjnej Dwa zestawy kołowe stałe i skrętne o tej samej wysokości konstrukcyjnej](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_2_lenk-_2_bockrollen_blau_180_-20_neu.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=eee8f9be61ef00fb9681a4c5351c00a0&hash=A0EC6CA2E9FF54456A16CAEF5541191C)
![Cztery zestawy kołowe stałe, z centralnie umieszczonymi zestawami kołowymi o nieco większej wysokości konstrukcyjnej Cztery zestawy kołowe stałe, z centralnie umieszczonymi zestawami kołowymi o nieco większej wysokości konstrukcyjnej](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_2_bock-_2_hoehere_bockrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=f05e8f0c75f241cddb67b39683219dfe&hash=8AB1C4295A4F4024672F2892FC4B926F)
![Dwa zestawy kołowe stałe i skrętne, gdzie zestawy kołowe stałe są umieszczone z nieco większą wysokością konstrukcyjną Dwa zestawy kołowe stałe i skrętne, gdzie zestawy kołowe stałe są umieszczone z nieco większą wysokością konstrukcyjną](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_2_lenk-_2_hoehere_bockrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=e2a3d33f8c44d843f64cc87e9fdb606a&hash=F7D77C0F2D2E9DBAD9DCEFB2D8D274CA)
![Cztery zestawy kołowe skrętne i dwa zestawy kołowe stałe o tej samej wysokości konstrukcyjnej Cztery zestawy kołowe skrętne i dwa zestawy kołowe stałe o tej samej wysokości konstrukcyjnej](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_4_lenk-_2_bockrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=9be022f2caaab9c5aa08580352634661&hash=19EC9232749F89428AE0DBBC50B25FCC)
Trzy zestawy skrętne o identycznej wysokości konstrukcyjnej
Cztery zestawy skrętne o identycznej wysokości konstrukcyjnej
Dwa skrętne i dwa stałe zestawy kołowe o identycznej wysokości konstrukcyjnej
Cztery zestawy kołowe stałe, z centralnie umieszczonymi zestawami kołowymi o nieco większej wysokości konstrukcyjnej
Dwa zestawy skrętne i dwa stałe o nieco większej wysokości konstrukcyjnej niż skrętne
Cztery zestawy skrętne i dwa stałe zestawy kołowe o identycznej wysokości konstrukcyjnej
Odpowiednie do małych obciążeń i wąskich przejść. Urządzenie transportowe można łatwo przesuwać w dowolnym kierunku. Urządzeniem transportowym stosunkowo trudno się manewruje podczas ruchu w linii prostej. Sytuację tę można poprawić montując blokadę kierunku na jednym z trzech zestawów skrętnych. Takie rozmieszczenie zestawów kołowych może sprawić, że urządzenie transportowe może się łatwiej przewrócić.
Odpowiednie do wąskich przejść. Urządzenie transportowe można łatwo przesuwać w dowolnym kierunku. Urządzeniem transportowym stosunkowo trudno się manewruje podczas ruchu w linii prostej. Zamontowanie blokad kierunku na dwóch zestawach skrętnych może poprawić tę sytuację.
Najpowszechniejsze rozmieszczenie zestawów kołowych, odpowiednie do operacji ciągnięcia. Przy ruchu w linii prostej i jeździe po łuku urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze. Urządzeniem transportowym stosunkowo trudno się manewruje w ciasnych przestrzeniach. Stały zestaw kołowy można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na osi.
Ekonomiczne rozmieszczenie zestawów kołowych. Przy ruchu w linii prostej urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze. Rozłożenie obciążenia na centralnie zamontowanych stałych zestawach kołowych sprawia, że urządzeniem transportowym można stosunkowo łatwo sterować i obracać w miejscu. Takie rozmieszczenie zestawów kołowych może sprawić, że urządzenie transportowe może się łatwo przechylić i przewrócić. Centralne stałe zestawy kołowe można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na jednej osi.
Odpowiednie do operacji ciągnięcia. Przy ruchu w linii prostej i jeździe po łuku urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze i łatwo obraca się je w miejscu. Takie rozmieszczenie zestawów kołowych może sprawić, że urządzenie transportowe może się łatwo przechylić i przewrócić. Zalecamy stosowanie zestawów skrętnych z zestawami kołowymi ze sprężyną. Centralne stałe zestawy kołowe można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na jednej osi.
Skomplikowane rozmieszczenie zestawów kołowych, odpowiednie do operacji ciągnięcia. Przy ruchu w linii prostej i jeździe po łuku urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze i łatwo obraca się je w miejscu. Szczególnie dobrze sprawdzi się ono w przypadku dużych obciążeń i długich urządzeń. Zapewnienie zwrotności wymaga stałego kontaktu stałych zestawów kołowych z powierzchnią. Centralne stałe zestawy kołowe można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na jednej osi.
Nośność |
||
Manewrowalność |
||
Ruch w linii prostej |
||
Jazda po łuku |
||
Stabilność |
Nośność |
||
Manewrowalność |
||
Ruch w linii prostej |
||
Jazda po łuku |
||
Stabilność |
Nośność |
||
Manewrowalność |
||
Ruch w linii prostej |
||
Jazda po łuku |
||
Stabilność |
Nośność |
||
Manewrowalność |
||
Ruch w linii prostej |
||
Jazda po łuku |
||
Stabilność |
Nośność |
||
Manewrowalność |
||
Ruch w linii prostej |
||
Jazda po łuku |
||
Stabilność |
Nośność |
||
Manewrowalność |
||
Ruch w linii prostej |
||
Jazda po łuku |
||
Stabilność |