Manewrowalność

Manewrowalność wyposażenia i maszyn

W zależności od wymagań dotyczących łatwości manewrowania i sterowania urządzeniami oraz maszynami, należy zastosować odpowiednie ustawienie zestawów kołowych. Poniżej opisano szereg możliwości rozmieszczenia zestawów kołowych.

Drei Lenkrollen gleicher Bauhöhe
Vier Lenkrollen gleicher Bauhöhe
Zwei Lenk- und Bockrollen gleicher Bauhöhe
Vier Bockrollen, wobei die mittleren eine etwas höhere Bauhöhe aufweisen
Zwei Lenk- und Bockrollen, wobei die Bockrollen eine etwas höhere Bauhöhe aufweisen
Vier Lenk- und zwei Bockrollen gleicher Bauhöhe

Trzy zestawy skrętne o identycznej wysokości konstrukcyjnej

Cztery zestawy skrętne o identycznej wysokości konstrukcyjnej

Dwa skrętne i dwa stałe zestawy kołowe o identycznej wysokości konstrukcyjnej

Cztery zestawy kołowe stałe, z centralnie umieszczonymi zestawami kołowymi o nieco większej wysokości konstrukcyjnej

Dwa zestawy skrętne i dwa stałe o nieco większej wysokości konstrukcyjnej niż skrętne

Cztery zestawy skrętne i dwa stałe zestawy kołowe o identycznej wysokości konstrukcyjnej

Odpowiednie do małych obciążeń i wąskich przejść. Urządzenie transportowe można łatwo przesuwać w dowolnym kierunku. Urządzeniem transportowym stosunkowo trudno się manewruje podczas ruchu w linii prostej. Sytuację tę można poprawić montując blokadę kierunku na jednym z trzech zestawów skrętnych. Takie rozmieszczenie zestawów kołowych może sprawić, że urządzenie transportowe może się łatwiej przewrócić.

Odpowiednie do wąskich przejść. Urządzenie transportowe można łatwo przesuwać w dowolnym kierunku. Urządzeniem transportowym stosunkowo trudno się manewruje podczas ruchu w linii prostej. Zamontowanie blokad kierunku na dwóch zestawach skrętnych może poprawić tę sytuację.

Najpowszechniejsze rozmieszczenie zestawów kołowych, odpowiednie do operacji ciągnięcia. Przy ruchu w linii prostej i jeździe po łuku urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze. Urządzeniem transportowym stosunkowo trudno się manewruje w ciasnych przestrzeniach. Stały zestaw kołowy można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na osi.

Ekonomiczne rozmieszczenie zestawów kołowych. Przy ruchu w linii prostej urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze. Rozłożenie obciążenia na centralnie zamontowanych stałych zestawach kołowych sprawia, że urządzeniem transportowym można stosunkowo łatwo sterować i obracać w miejscu. Takie rozmieszczenie zestawów kołowych może sprawić, że urządzenie transportowe może się łatwo przechylić i przewrócić. Centralne stałe zestawy kołowe można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na jednej osi.

Odpowiednie do operacji ciągnięcia. Przy ruchu w linii prostej i jeździe po łuku urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze i łatwo obraca się je w miejscu. Takie rozmieszczenie zestawów kołowych może sprawić, że urządzenie transportowe może się łatwo przechylić i przewrócić. Zalecamy stosowanie zestawów skrętnych z zestawami kołowymi ze sprężyną. Centralne stałe zestawy kołowe można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na jednej osi.

Skomplikowane rozmieszczenie zestawów kołowych, odpowiednie do operacji ciągnięcia. Przy ruchu w linii prostej i jeździe po łuku urządzenie transportowe prowadzi się bardzo dobrze i łatwo obraca się je w miejscu. Szczególnie dobrze sprawdzi się ono w przypadku dużych obciążeń i długich urządzeń. Zapewnienie zwrotności wymaga stałego kontaktu stałych zestawów kołowych z powierzchnią. Centralne stałe zestawy kołowe można zastąpić zespołem kół, tj. dwoma kołami na jednej osi.

Nośność



Manewrowalność


Ruch w linii prostej


Jazda po łuku


Stabilność


 

 

Nośność


Manewrowalność


Ruch w linii prostej


Jazda po łuku


Stabilność


 

Nośność


 

Manewrowalność


Ruch w linii prostej


Jazda po łuku


Stabilność


 

Nośność


Manewrowalność


 

Ruch w linii prostej


Jazda po łuku


Stabilność


 

 

Nośność


Manewrowalność


Ruch w linii prostej


Jazda po łuku


Stabilność


 

Nośność


 

Manewrowalność


 

Ruch w linii prostej


 

Jazda po łuku


 

Stabilność