Element o masie 1200 ton przemieszczany z precyzją

Zestawy kołowe do dużych obciążeń firmy Blickle pomagają firmie Strabag w niezawodnym opuszczaniu mostu

Klient

Strabag SE z siedzibą w Wiedniu jest jedną z największych firm budowlanych w Europie. Jej kluczowe rynki to Niemcy, Austria oraz kraje Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Firma zatrudnia ponad 75 000 pracowników i generuje roczne przychody na poziomie ok. 16 mld EUR. Główne obszary jej działalności to budownictwo komercyjne, przemysłowe i budowa mostów, projekty infrastrukturalne, budowa obiektów sportowych i instalacji kanalizacyjnych.


Wyzwanie

Firma Strabag musiała opuścić 53-metrowy odcinek mostu o masie ponad 1200 ton w kolejnych etapach w ciągu kilku dni w ramach rozbudowy ośmiopasmowej autostrady A7 w pobliżu Hamburga. Trzeba było tego dokonać utrzymując stabilną pozycję betonowej konstrukcji, z zerowym marginesem błędu. Firma Strabag używała wcześniej w podobnych projektach płyt ślizgowych z wysokowydajnego tworzywa PTFE. Jednak przerwa między płytami a stalowymi belkami wiązała się z ryzykiem kołysania się mostu. Procedura musiała zostać przerwana, gdy płyty się klinowały, ponieważ boki były opuszczane z nieco inną prędkością.


Nasze rozwiązanie

Specjaliści z firmy Strabag stworzyli alternatywne rozwiązanie – z zastosowaniem zestawów kołowych do opuszczania mostu w dół po stalowych belkach. Skontaktowano się z firmą Wache, dealerem, który od 35 lat reprezentuje Blickle w regionie Hamburga i Szlezwiku-Holsztyna. Wymagania firmy Strabag były precyzyjnie określone: niska wysokość konstrukcyjna i szerokość bieżnika mniejsza niż 200 mm. Każdy zestaw kołowy musiał mieć nośność sześciu ton. Aby zrównoważyć tolerancje, ugięcie sprężyny określono na wartość między 10 a 20 mm. Dział rozwoju Blickle zaproponował rozwiązanie dostosowane do potrzeb, które spełniło wszystkie wymagania firmy Strabag. Prawie niezniszczalny zestaw kołowy wyposażony został w koło o twardości 80 Shore D wykonane z wysokiej jakości zagęszczonego odlewu poliamidu. Zapewnia on też wyjątkowo niski poziom oporu toczenia i jest odporny na ścieranie. Firma Blickle użyła czterech sprężyn poliuretanowych, aby skompensować tolerancje. Do stopniowego opuszczania sekcji autostrady pomiędzy czterema pionowymi belkami stalowymi użyto podnośników hydraulicznych. Stalowe wsporniki zostały umieszczone na spodzie mostu, aby przenieść część ciężaru mostu na pionowe belki stalowe. Firma Blickle wbudowała w te wsporniki 16 specjalistycznych zestawów kołowych – osiem w kierunku jazdy i osiem w kierunku poprzecznym. Zestawy kołowe pozwoliły utrzymać sekcję mostu idealnie równo z belkami stalowymi.

Rezultat

Blickle pomogła firmie Strabag znacząco usprawnić skomplikowany proces opuszczania, który wcześniej wymagał zastosowania płyt z tworzywa PTFE. Dzięki specjalistycznym zestawom kołowym Blickle klinowanie się sekcji mostu nie stanowi już problemu. – Zestawy kołowe i system zawieszenia sprawiają, że proces opuszczania jest o wiele bardziej niezawodny. Udało nam się bez problemu poradzić sobie ze wszelkimi niedoskonałościami w strukturze powierzchni belek – powiedział kierownik projektu w firmie Strabag. Rozwiązanie Blickle oferuje też imponujący poziom wszechstronności. Firma Strabag może użyć specjalistycznych nakrętek regulacyjnych na sprężynach z poliuretanu, aby szybko i łatwo dokonać drobnych regulacji.


Informacje techniczne i zalety BSQ4FE-GSPO 152K

  • Zestaw kołowy wykonany z wysokiej jakości odpornego na pęknięcia zagęszczonego odlewu poliamidu.
  • Nośność sześć ton na zestaw kołowy.
  • Zestawy kołowe i system zawieszenia sprawiają, że proces opuszczania jest o wiele bardziej niezawodny.
  • Specjalistyczne nakrętki regulacyjne na sprężynach z poliuretanu umożliwiają drobne regulacje.