Pchanie i ciągnięcie ładunków z łatwością

Dzięki zoptymalizowanym kołom i zestawom kołowym czynności wymagające wytężonej pracy stają się znacząco łatwiejsze.

Oprócz podnoszenia, trzymania, przenoszenia i ustawiania, pchanie i ciągnięcie należą do czynności, które najczęściej występują podczas ręcznej obsługi ładunków. Te fizycznie obciążające czynności są szczególnie powszechne w otoczeniu produkcyjnym i logistycznym, sprawiając, że pracownicy są narażeni na poważne urazy. W zależności od masy przewożonych ładunków, pchanie i ciągnięcie może wymagać użycia olbrzymiej siły, powodując z czasem przeciążenie mięśni, ścięgien i stawów. W następstwie może to wpływać na pracę kręgosłupa, kolan, bioder i całych rąk.

Aby ograniczyć ryzyko urazów lub schorzeń, wiele krajów wprowadziło zasady wyznaczające maksymalną masę ładunków, które można przenosić ręcznie. W Niemczech zasady te zostały opublikowane w ramach ustawy o przewożeniu ładunków (Lastenhandhabungsverordnung). Zgodnie z zaleceniami ekspertów, podczas czynności długotrwałych nie powinniśmy wykorzystywać więcej niż 15% maksymalnej siły naszych mięśni. Problem jednak polega na tym, że każdy człowiek ma inną siłę mięśni. Dlatego też niezwykle trudno jest dokładnie oszacować, ile siły potrzeba do pchania lub ciągnięcia ładunku w praktyce. Z tego względu niemożliwe jest wyznaczenie konkretnych limitów, których pracodawcy i pracownicy mogliby używać jako wytycznych.

130 mln dni zwolnienia lekarskiego na rok z powodu problemów z układem mięśniowo-szkieletowym

Tym bardziej jest to istotne, aby uczynić każdą powtarzalną pracę maksymalnie ergonomiczną. Dla potwierdzenia wystarczy przyjrzeć się statystykom dotyczącym zwolnień lekarskich: Jak wynika z corocznego raportu zdrowia wydawanego przez niemieckie Stowarzyszenie Zakładowych Kas Chorych (Dachverband der Betriebskrankenkassen, BKK), problemy z układem mięśniowo-szkieletowym są często główną przyczyną niezdolności do pracy. Jak podaje Federalny Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin, BAuA), problem ten przyczynił się do 130 mln dni zwolnienia lekarskiego w 2015 roku. Oznacza to, że problemy dotyczące tkanek i układu mięśniowo-szkieletowego co roku kosztują niemiecką gospodarkę około 25 mld euro, a więc 0,8% PKB. Można więc mówić o znaczącym bodźcu finansowym dla firm, które powinny poprawić warunki pracy.

Jedną z przyczyn tych niepokojących spostrzeżeń jest zmieniająca się demografia. W wielu krajach ludzie wykonują pracę do późniejszych lat. Starsi pracownicy są na ogół bardziej narażeni na problemy zdrowotne, takie jak bóle pleców czy stawów. Większość narażonych osób stanowią pracownicy zatrudnieni przy produkcji, w logistyce i na budowie. Są to branże, które wymagają częstego pchania i przeciągania ładunków, co przekłada się na duże obciążenie organizmu.

Opór zwiększa potrzebę wysiłku

W pewnym sensie pchanie i ciągnięcie ładunków upraszcza pracę. Jeśli coś jest zbyt ciężkie do trzymania lub noszenia, często stosowane są pojazdy i urządzenia transportowe z kołami i zestawami kołowymiw celu ograniczenia koniecznego wysiłku. Jednakże praca wykonywana w takim otoczeniu także bywa męcząca. Wynika to z oporu, na jaki natrafiamy podczas ruszania z miejsca, toczenia, zmiany kierunku jazdy lub pokonywania przeszkód. Rodzaj oporu zależy od szeregu czynników, takich jak powierzchnia robocza, masa ładunku oraz rodzaju łożysk i układu zestawów kołowych. Jakość używanych kół także jest niezwykle istotna.

Opór ruszania i toczenia ma miejsce zawsze, gdy pchamy lub ciągniemy ładunek. Pewna siła zawsze będzie potrzebna do wprawienia kół w ruch, ponadto jest ona konieczna do utrzymywania ruchu. Bieżnik koła nieustannie ulega skurczeniu i rozkurczeniu podczas toczenia ładunku po podłodze, dlatego część energii marnuje się z powodu wewnętrznego tarcia materiału bieżnika. To z kolei przyczynia się do powstania oporu toczenia. Zwiększenie średnicy koła jest jednym ze sposobów ograniczenia oporu toczeniu, ale wybór odpowiedniego bieżnika również jest istotny. Różnice mogą być naprawdę zauważalne, jeśli uwzględnimy geometrię, sztywność i elastyczność stosowanego koła.

Dodatkowa siła jest potrzebna dla każdej zmiany kierunku

Korzystanie z zestawów kołowych skrętnych zwiększa opór skrętu dla wielu czynności, które wiążą się z pchaniem i ciągnięciem. Opór ten jest powodem, dla którego przesunięcie koła do żądanego położenia podczas zmiany kierunku jazdy wymaga określonej siły. Oprócz powyższych czynników, na opór skrętu ma również wpływ wysięg obudowy zestawu kołowego, tj. odległość pozioma między osiami obrotu łożyska głowicy skrętnej i koła. Firma Blickle zapewnia wyspecjalizowane obudowy z wysięgiem, który minimalizuje opór skrętu.

Bieżniki poliuretanowe mają istotne zalety

Szereg naszych produktów wykorzystuje wewnętrznie opracowane bieżniki poliuretanowe Blickle Extrathane®, Blickle Softhane®, Blickle Besthane® oraz Blickle Besthane® Soft. Łączą one w sobie wyjątkowe właściwości toczne oraz wysoką elastyczność. Ich wyjątkowo niski opór toczenia i opór ruszania z miejsca idealnie sprawdzą się w niemal każdym zastosowaniu.

Jednym z przykładów jest nasza nowa seria kół ALB. Opracowana specjalnie z myślą o wymagających zastosowaniach w dziedzinie intralogistyki, cechuje się wysoką jakością bieżnika o zoptymalizowanej geometrii, który jest wykonany z reakcyjnie odlewanego elastomeru poliuretanowego Blickle Besthane. Cechuje się on wyjątkową odbojnością, a powierzchnia bieżnika została nieznacznie zaokrąglona. W ten sposób ograniczono powierzchnię styku oraz stopień kurczenia i rozkurczania materiału podczas toczenia. Efektem końcowym jest obniżenie oporu toczenia o maksymalnie 40% w porównaniu do innych kół poliuretanowych. Oznacza to, iż pojazdy i urządzenia transportowe wyposażone w koła serii ALB można pchać i ciągnąć z dużo mniejszym wysiłkiem. Bieżnik Blickle, cechujący się twardością 92 w skali Shore A, posiada niezwykłą nośność dynamiczną. Dzięki temu koła mogą poruszać się z wyższą prędkością.

Wysoki poziom integracji pionowej i rygorystyczne procedury testowe

Nasze wewnętrzne laboratorium testowe wykorzystuje specjalistyczne stanowisko do obliczania oporu ruszania, toczenia i skrętu. Laboratorium bada również pokonywanie progów przez pojazdy. Testy te są bardziej rygorystyczne niż wymagają tego normy. Dzięki temu nasze koła i zestawy kołowe faktycznie spełniają narzucane wymagania.

Nasze portfolio kół i zestawów kołowych ułatwia pchanie i ciągniecie ładunków w każdej sytuacji, a także znacząco ogranicza ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych.