Serie kół Blickle – tabela informacyjna
Twardość bieżnika i opony. Ochrona podłoża / łatwobieżność. Opór ruszania, toczenia i skrętu. Odporność na ścieranie.
Aby ułatwić wybór właściwego produktu, dla każdej serii kół Blickle zamieszczamy tabelę informacyjną. Zawiera ona ogólne informacje na temat twardości bieżnika i opony koła, jego łatwobieżności i ochrony podłoża, oporu toczenia oraz odporności na zużycie.
Twardość bieżnika i opony podano w skali od bardzo miękkiego do bardzo twardego, zaś dla innych kategorii w skali od „zadowalający” do „doskonały”.
Twardość bieżnika i opony | |
65 Shore A | |
Łatwobieżność i ochrona podłoża | |
doskonały | |
Opór toczenia | |
bardzo dobry | |
Odporność na zużycie | |
dobry |
Twardość bieżnika i opony
Twardość bieżnika i opony jest określona graficznie w tabelach informacyjnych na stronach produktów. Im bliżej prawej strony jest znacznik, tym twardszy bieżnik. Twardość:
- elastomerów i poliuretanów podano w skali Shore A,
- litych tworzyw sztucznych podano w skali Shore D
- oraz w skali Brinella dla metali
Brak korelacji liniowej między różnymi metodami badania twardości. Wartości podane na ilustracji określono empirycznie i podano je wyłącznie w celach poglądowych.
Materiał | Twardość bieżnika i opony | ||
Opona pneumatyczna / miękka guma | 50-60 Shore A | ||
Elastyczna pełna guma | 65 Shore A | ||
Superelastyczna pełna guma | 70 Shore A | ||
Standardowa pełna guma | 80 Shore A | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), miękki | 80 Shore A | ||
Termoplastyczna guma elastomerowa (TPE) | 85 Shore A | ||
Poliuretan 75 Shore A | 75 Shore A | ||
Poliuretan 92 Shore A | 92 Shore A | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), twardy | 92–98 Shore A | ||
Polipropylen | 60 Shore D | ||
Poliamid | 70 Shore D | ||
Odlewany poliamid | 80 Shore D | ||
Żeliwo / stal | 180–230 HB |
Łatwobieżność i ochrona podłoża
Im więcej punktów w tej kategorii, tym cichsze jest koło i tym płynniej porusza się ono na powierzchniach.
Ochrona podłoża
Twarde bieżniki wywierają większy nacisk na podłoże
niż miękkie. Bieżnik o wartości pięć punktów
w kategoriach łatwobieżności i ochrony podłoża
oznacza wyjątkowo korzystne właściwości związane
z ochroną podłoża.
Miarą stopnia ochrony podłoża jest średni nacisk na podłoże. Wartości referencyjne dla każdego materiału bieżnika zamieszczono po prawej stronie.
Łatwobieżność
Z reguły pojazdy poruszają się ciszej, gdy są
wyposażone w duże koła z miękkim, grubym
bieżnikiem. Twardy bieżnik wydaje głośniejsze
dźwięki niż miękki. Wysoka wartość w kategoriach
łatwobieżności i ochrony podłoża sprawia więc,
że można oczekiwać niższej emisji drgań i hałasu
podczas przewozu towarów.
Twarde koła mogą być również stosowane z niskim poziomem hałasu i wysokim komfortem jazdy podczas przewozu lekkich ładunków na miękkiej powierzchni (np. wykładzina dywanowa).
Obliczanie średniego nacisku na podłoże
Średni nacisk na podłoże oblicza się dzieląc siłę
promieniową [N] przez powierzchnię styku koła
z podłożem [mm²].
Materiał | Łatwobieżność i ochrona podłoża | Średni nacisk na podłoże | |
Opona pneumatyczna / miękka guma | 0,8 N/mm² | ||
Elastyczna pełna guma | 1,8 N/mm² | ||
Superelastyczna pełna guma | 1,5 N/mm² | ||
Standardowa pełna guma | 3,5 N/mm² | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), miękki | 4,0 N/mm² | ||
Termoplastyczna guma elastomerowa (TPE) | 4,5 N/mm² | ||
Poliuretan 75 Shore A | 3,5 N/mm² | ||
Poliuretan 92 Shore A | 8,0 N/mm² | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), twardy | 11,0 N/mm² | ||
Polipropylen / poliamid | 40,0 N/mm² | ||
Odlewany poliamid | 60,0 N/mm² | ||
Żeliwo / stal | >350 N/mm² |
Opór ruszania, toczenia i skrętu
Opór ruszania oznacza wartość siły niezbędnej do wprawienia koła w ruch, gdy stoi ono w miejscu. Opór toczenia odnosi się do wartości siły niezbędnej do utrzymania koła w ruchu w sposób jednostajny. Na opór ruszania i toczenia mają wpływ następujące czynniki:
- średnica koła
- geometria bieżnika
- twardość bieżnika i opony
- sprężystość powrotna bieżnika
- łożysko koła
- powierzchnia
Opór toczenia powstaje jako skutek ciągłego ściskania i rozprężania bieżnika, gdy koło się toczy (histereza).
Opór toczenia mierzy się na stanowisku do testów. Pomiarów dokonuje się w warunkach idealnych:
- na płaskiej, gładkiej powierzchni stalowej bez zanieczyszczeń i przeszkód
- prędkość: 4 km/h
- temperatura: +20 °C
- obciążenie: ⅔ nośności maksymalnej
Takie ujednolicone warunki umożliwiają porównywanie oporów toczenia różnych serii kół.
Materiał | Opór toczenia | ||
Opona pneumatyczna / miękka guma | dobry | ||
Elastyczna pełna guma | bardzo dobry | ||
Superelastyczna pełna guma | dobry | ||
Standardowa pełna guma | zadowalający | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), miękki | bardzo dobry | ||
Termoplastyczna guma elastomerowa (TPE) | bardzo dobry | ||
Poliuretan 75 Shore A (Softhane®) | bardzo dobry | ||
Poliuretan 75 Shore A (Besthane® Soft) | doskonały | ||
Poliuretan 92 Shore A (Extrathane®) | bardzo dobry | ||
Poliuretan 92 Shore A (Besthane®) | doskonały | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), twardy | bardzo dobry | ||
Polipropylen / poliamid | doskonały | ||
Odlewany poliamid | doskonały | ||
Żeliwo / stal | doskonały |
Podczas projektowania systemu transportowego należy uwzględnić różne warunki związane z zastosowaniem (jakość podłoża, temperatura, prędkość itp.), które mogą mieć znaczący wpływ na opory toczenia.
Opór skrętu to opór, który trzeba pokonać w celu ustawienia zestawów skrętnych w kierunku jazdy.
Na opór toczenia mają wpływ następujące czynniki:
- Powierzchnia styku koła: Powierzchnia styku koła obraca się wokół swego środka, gdy zestaw skrętny skręca. Powoduje to powstanie tarcia. Oprócz wielkości powierzchni styku, opór zależy od oddziaływania między podłożem a powierzchnią toczną koła.
- Opór głowicy skrętnej: Konstrukcja i jakość głowicy skrętnej mają wpływ na opór skrętu.
- Wysięg zestawu skrętnego: Na opór skrętu zestawu kołowego wpływ ma odległość między środkiem głowicy skrętnej a środkiem powierzchni styku.
Odporność na zużycie
Im wyższa liczba punktów w tej kategorii, tym większa odporność koła na zużycie.
Niezależnie od innych czynników, odporność na zużycie uwzględnia odporność na ścieranie elastomerów czy elastomerów termoplastycznych zgodnie z normą ISO 4649. Odporność na ścieranie innych materiałów bieżnika została zbadana zgodnie z normą ISO 4649.
W tabeli po prawej stronie podzielono materiały bieżnika według kategorii odporności na ścieranie.
Materiał | Odporność na zużycie | ||
Opona pneumatyczna / miękka guma | zadowalający | ||
Elastyczna pełna guma | dobry | ||
Superelastyczna pełna guma | dobry | ||
Standardowa pełna guma | wystarczający | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), miękki | dobry | ||
Termoplastyczna guma elastomerowa (TPE) | zadowalający | ||
Poliuretan 75 Shore A | bardzo dobry | ||
Poliuretan 92 Shore A | doskonały | ||
Termoplastyczny poliuretan (TPU), twardy | bardzo dobry | ||
Polipropylen | zadowalający | ||
Poliamid | dobry | ||
Odlewany poliamid | bardzo dobry | ||
Żeliwo / stal | doskonały |