Kilka kroków do wyboru optymalnego produktu
Kluczowe pojęcia dotyczące kół i zestawów kołowych
1. Wybierz produkt.
W zależności od zastosowania można wybrać koło, zestaw kołowy skrętny i stały lub opaski / opony. Zestawy skrętne mogą się obracać, zaś zestawy stałe przemieszczają się w ustalonym kierunku. Zestawy kołowe można mocować przy użyciu płyty mocującej, otworu centralnego, łącznika rozporowego lub trzpienia wstawianego. Informacje na temat różnych opcji montażu dostępne są tutaj.
Typ produktu
Mocowanie
2. Określ wymaganą nośność.
Niezbędna nośność koła lub zestawu kołowego
jest obliczana przez podzielenie ciężaru własnego
urządzenia transportowego i ciężaru jego ładunku
przez liczbę kół lub zestawów kołowych,
na których spoczywa urządzenie. Wynik należy następnie pomnożyć przez
współczynnik bezpieczeństwa zależny od
warunków zastosowania.
Więcej informacji o nośności dynamicznej.
E = ciężar własny urządzenia transportowego
Z = maksymalny ciężar ładunku
n = liczba kół lub zestawów kołowych, na których spoczywa urządzenie
S = współczynnik bezpieczeństwa
3. Opór ruszania, toczenia i skrętu. Łatwość manewrowania.
Opory ruszania, toczenia i skrętu, jakie ma dane
koło lub zestaw kołowy w dużym stopniu zależą
od bieżnika, łożyska koła, średnicy koła, obciążenia
ogólnego i stanu powierzchni. Opory wyjaśniono ze szczegółami tutaj.
Łatwość manewrowania urządzenia transportowego
zależy od liczby i rodzaju użytych zestawów
kołowych, jak również ich rozmieszczenia. Czynniki
te z kolei wpływają na nośność, łatwość manewrowania,
poziom kontroli, jazdę po łuku i stabilność. Więcej informacji o manewrowalność.
Niski opór toczenia
- koło o dużej średnicy (Ø)
- twardy bieżnik
- duża sprężystość bieżnika
- łożysko kulkowe
- twarda, gładka powierzchnia
- twardy bieżnik
- zaokrąglony bieżnik
- duży wysięg
- twarda, gładka powierzchnia
4. Odporność na korozję. Odporność temperaturowa. Odporność chemiczna.
Okres użytkowania koła czy zestawu kołowego
zależy również od tego, w jakim stopniu materiały
używane do wykończenia ich powierzchni
są odporne na działanie korozji, zmian temperatury
i substancji chemicznych. Temperatura i czas
ekspozycji na nią to najważniejsze czynniki.
Informacje na temat odporności chemicznej różnych materiałów, jakie stosujemy, podano w tabeli.
5. Wybierz spośród szerokiej oferty materiałów bieżnika.
Twardość, kształt i materiał bieżnika mają duży wpływ na komfort jazdy, płynność toczenia oraz opory ruszania, toczenia i skręcania zestawu kołowego stałego lub skrętnego. Bieżnik (opona) koła zwykle powinien być bardziej miękki niż powierzchnia robocza. W przeciwnym razie koło może być wciskane w powierzchnię i uszkodzić ją. Przegląd różnych materiałów stosowanych w bieżnikach dostępny jest tutaj.
Materiał bieżnika | Twardość bieżnika i opony |
---|---|
Opona pneumatyczna, miękka guma | |
Elastyczna pełna guma, superelastyczna pełna guma | |
Pełna guma, TPE, poliuretan o twardości 75 Shore A, guma silikonowa | |
TPU, poliuretan o twardości 92 Shore A | |
Stal, żeliwo, poliamid, polipropylen, żywica fenolowa | |
miękkie twarde |
Materiał bieżnika | Poziom głośności użytkowania |
---|---|
Opona pneumatyczna, miękka guma | |
Elastyczna pełna guma, superelastyczna pełna guma | |
Pełna guma, TPE, poliuretan o twardości 75 Shore A, guma silikonowa | |
TPU, poliuretan o twardości 92 Shore A | |
Stal, żeliwo, poliamid, polipropylen, żywica fenolowa | |
głośne ciche |
6. Wybierz typ łożyska koła.
Wybór odpowiedniego łożyska zależy od prędkości, obciążenia, czynników środowiskowych i siły niezbędnej do wprawienia w ruch urządzenia transportowego.
Łożyska ślizgowe to proste rozwiązanie, ale mają
one niekorzystny współczynnik tarcia. Niestety
mają najmniej korzystny współczynnik tarcia,
co skutkuje dużymi oporami ruszania i toczenia.
Łożyska igiełkowe są wytrzymałe i mają niskie
opory toczenia oraz niewielki luz promieniowy
w łożysku.
Łożyska kulkowe mają najmniejszy opór przy
ruszaniu i toczeniu, mają najmniejszy luz promieniowy
w łożysku, dużą nośność oraz można
je stosować przy dużych prędkościach.
Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi różnych rodzajów łożysk.
7. Wybierz odpowiednią obudowę, wersję i wyposażenie.
Odpowiednia obudowa dla każdego zastosowania
i wszystkich wymagań. Obudowa z blachy stalowej
w standardzie, wersja ze stali nierdzewnej lub
wersja odporna na wysoką temperaturę, spawana
obudowa stalowa do dużych obciążeń ze sprężyną
lub bez, czy też elegancka obudowa z tworzywa
sztucznego.
Funkcjonalność kół i zestawów kołowych można
poprawić dzięki stosowaniu różnych wersji lub
wyposażenia. Blokady kół i głowic skrętnych
uniemożliwiają toczenie się i obracanie zestawom
skrętnym, osłona stopy pozwala na uniknięcie
obrażeń, elektrycznie przewodzące bieżniki chronią
przed wyładowaniami elektrostatycznymi i wiele
innych.
Szczegółowa lista serii obudów Blickle znajduje się tutaj.
Więcej szczegółów na temat wersji i opcji można znaleźć w przeglądzie.