Kilka kroków do wyboru optymalnego produktu

Kluczowe pojęcia dotyczące kół i zestawów kołowych

1. Wybierz produkt.

W zależności od zastosowania można wybrać koło, zestaw kołowy skrętny i stały lub opaski / opony. Zestawy skrętne mogą się obracać, zaś zestawy stałe przemieszczają się w ustalonym kierunku. Zestawy kołowe można mocować przy użyciu płyty mocującej, otworu centralnego, łącznika rozporowego lub trzpienia wstawianego. Informacje na temat różnych opcji montażu dostępne są tutaj.

Typ produktu

Typ produktu koło Typ produktu zestaw skrętny Typ produktu zestaw stały Typ produktu opaska/opona

Mocowanie

Mocowanie płyta mocująca Mocowanie otwór centralny Mocowanie trzpień Mocowanie łącznik rozporowyMocowanie trzpień wstawiany

2. Określ wymaganą nośność.

Niezbędna nośność koła lub zestawu kołowego jest obliczana przez podzielenie ciężaru własnego urządzenia transportowego i ciężaru jego ładunku przez liczbę kół lub zestawów kołowych, na których spoczywa urządzenie. Wynik należy następnie pomnożyć przez współczynnik bezpieczeństwa zależny od warunków zastosowania.
Więcej informacji o nośności dynamicznej.

 

 

Wzór obliczania nośności

T = wymagana nośność na jedno koło lub zestaw kołowy
E = ciężar własny urządzenia transportowego
Z = maksymalny ciężar ładunku
n = liczba kół lub zestawów kołowych, na których spoczywa urządzenie
S = współczynnik bezpieczeństwa

3. Opór ruszania, toczenia i skrętu. Łatwość manewrowania.

Opory ruszania, toczenia i skrętu, jakie ma dane koło lub zestaw kołowy w dużym stopniu zależą od bieżnika, łożyska koła, średnicy koła, obciążenia ogólnego i stanu powierzchni. Opory wyjaśniono ze szczegółami tutaj.
Łatwość manewrowania urządzenia transportowego zależy od liczby i rodzaju użytych zestawów kołowych, jak również ich rozmieszczenia. Czynniki te z kolei wpływają na nośność, łatwość manewrowania, poziom kontroli, jazdę po łuku i stabilność. Więcej informacji o manewrowalność.

Niski opór toczenia

  • koło o dużej średnicy (Ø)
  • twardy bieżnik
  • duża sprężystość bieżnika
  • łożysko kulkowe
  • twarda, gładka powierzchnia
Niski opór skrętu (zestawy skrętne)
  • twardy bieżnik
  • zaokrąglony bieżnik
  • duży wysięg
  • twarda, gładka powierzchnia

 


4. Odporność na korozję. Odporność temperaturowa. Odporność chemiczna.

Okres użytkowania koła czy zestawu kołowego zależy również od tego, w jakim stopniu materiały używane do wykończenia ich powierzchni są odporne na działanie korozji, zmian temperatury i substancji chemicznych. Temperatura i czas ekspozycji na nią to najważniejsze czynniki.
Informacje na temat odporności chemicznej różnych materiałów, jakie stosujemy, podano w tabeli.


5. Wybierz spośród szerokiej oferty materiałów bieżnika.

Twardość, kształt i materiał bieżnika mają duży wpływ na komfort jazdy, płynność toczenia oraz opory ruszania, toczenia i skręcania zestawu kołowego stałego lub skrętnego. Bieżnik (opona) koła zwykle powinien być bardziej miękki niż powierzchnia robocza. W przeciwnym razie koło może być wciskane w powierzchnię i uszkodzić ją. Przegląd różnych materiałów stosowanych w bieżnikach dostępny jest tutaj.

Materiał bieżnika Twardość bieżnika i opony
Opona pneumatyczna, miękka guma Skala – jedna zielona kropka
Elastyczna pełna guma, superelastyczna pełna guma Skala – dwie zielone kropki
Pełna guma, TPE, poliuretan o twardości 75 Shore A, guma silikonowa Skala – trzy zielone kropki
TPU, poliuretan o twardości 92 Shore A Skala – cztery zielone kropki
Stal, żeliwo, poliamid, polipropylen, żywica fenolowa Skala – pięć zielonych kropek
 

miękkie

twarde

Materiał bieżnika Poziom głośności użytkowania
Opona pneumatyczna, miękka guma Skala – pięć zielonych kropek
Elastyczna pełna guma, superelastyczna pełna guma Skala – cztery zielone kropki
Pełna guma, TPE, poliuretan o twardości 75 Shore A, guma silikonowa Skala – trzy zielone kropki
TPU, poliuretan o twardości 92 Shore A Skala – dwie zielone kropki
Stal, żeliwo, poliamid, polipropylen, żywica fenolowa Skala – jedna zielona kropka
 

głośne

ciche


6. Wybierz typ łożyska koła.

Wybór odpowiedniego łożyska zależy od prędkości, obciążenia, czynników środowiskowych i siły niezbędnej do wprawienia w ruch urządzenia transportowego.

Łożyska ślizgowe to proste rozwiązanie, ale mają one niekorzystny współczynnik tarcia. Niestety mają najmniej korzystny współczynnik tarcia, co skutkuje dużymi oporami ruszania i toczenia.
Łożyska igiełkowe są wytrzymałe i mają niskie opory toczenia oraz niewielki luz promieniowy w łożysku.
Łożyska kulkowe mają najmniejszy opór przy ruszaniu i toczeniu, mają najmniejszy luz promieniowy w łożysku, dużą nośność oraz można je stosować przy dużych prędkościach.
Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi różnych rodzajów łożysk.

Łożysko ślizgoweŁożysko ślizgowe
Łożysko igiełkowe Łożysko igiełkowe
Łożysko kulkoweŁożysko kulkowe

7. Wybierz odpowiednią obudowę, wersję i wyposażenie.

Odpowiednia obudowa dla każdego zastosowania i wszystkich wymagań. Obudowa z blachy stalowej w standardzie, wersja ze stali nierdzewnej lub wersja odporna na wysoką temperaturę, spawana obudowa stalowa do dużych obciążeń ze sprężyną lub bez, czy też elegancka obudowa z tworzywa sztucznego.

Funkcjonalność kół i zestawów kołowych można poprawić dzięki stosowaniu różnych wersji lub wyposażenia. Blokady kół i głowic skrętnych uniemożliwiają toczenie się i obracanie zestawom skrętnym, osłona stopy pozwala na uniknięcie obrażeń, elektrycznie przewodzące bieżniki chronią przed wyładowaniami elektrostatycznymi i wiele innych.
Szczegółowa lista serii obudów Blickle znajduje się tutaj.
Więcej szczegółów na temat wersji i opcji można znaleźć w przeglądzie.

Zestaw kołowy skrętny z blokadą „stop-fix”
Zestaw kołowy skrętny z blokadą „ideal-stop”
Zestaw kołowy skrętny z blokadą „stop-top”
Zestaw kołowy skrętny z blokadą „central-stop”
Zestaw kołowy stały z płytą mocującą i hamulcem bębnowym
Zestaw kołowy skrętny z otworem centralnym i osłoną przeciwwłóknową
Zestaw kołowy skrętny z płytą mocującą i osłoną stopy
Zestaw kołowy skrętny z blokadą kierunku
Zestaw kołowy skrętny z blokadą koła „Radstop”
Stopy unoszące