Klasyfikacja kół i zestawów kołowych
Zestawy kołowe aparaturowe, do urządzeń transportowych i do dużych obciążeń
Międzynarodowe normy dzielą koła i zestawy kołowe na następujące kategorie:
- koła i zestawy kołowe aparaturowe
- koła i zestawy kołowe do urządzeń transportowych
- koła i zestawy kołowe do dużych obciążeń
Koła i zestawy kołowe Blickle aparaturowe
Koła i zestawy kołowe Blickle do urządzeń transportowych
Koła i zestawy kołowe aparaturowe jak i zestawy kołowe kompaktowe używane
są zwykle wewnątrz budynków. Zostały one
zaprojektowane do jazdy z prędkością do 3 km/h.
Ich nośność wynosi do 280 kg (koła i zestawy
kołowe aparaturowe) lub 1 750 kg (kompaktowe
zestawy kołowe).
Pozwalają one uzyskać maksymalną łatwość
manewrowania i płynność toczenia przy równoczesnym
zmniejszeniu oporu toczenia.
Są zazwyczaj wykorzystywane w aparaturze
medycznej,
stojakach wystawowych, wyposażeniu
kuchni przemysłowych kuchni i podobnych
zastosowaniach. Nośność aparaturowych kół i zestawów kołowych
Blickle do małych obciążeń jest badana na obrotowym
stanowisku do testów zgodnie z normami
DIN EN 12530 / ISO 22881.
Główne warunki badania:
- prędkość: 3 km/h
- temperatura: od +15 °C do +28 °C
- twarda, pozioma powierzchnia z przeszkodami o wysokości równej 3 % średnicy koła
- czas trwania badania: wymagana liczba przejazdów przez przeszkodę odpowiada dziesięciokrotności średnicy koła (w milimetrach)
- czas przerwy: maks. 3 min po każdych 3 min jazdy
Koła i zestawy kołowe do urządzeń transportowych stosowane są w przemyśle, w pomieszczeniach
i na zewnątrz. Zostały one zaprojektowane
do jazdy z prędkością do 4 km/h.
Ich nośność wynosi do 1 000 kg.
Koła i zestawy kołowe do urządzeń transportowych
są odporne na wpływ środowiska, w dużej mierze
nie wymagają konserwacji i pracują bezawaryjnie
przez długi czas.
Zwykle są stosowane w różnego rodzaju maszynach
i urządzeniach, do przemieszczania palet,
rusztowań, pojemników na odpady itp.
Nośność kół i zestawów kołowych Blickle do urządzeń
transportowych jest badana na obrotowym
stanowisku do testów zgodnie z normami
DIN EN 12532 / ISO 22883.
Główne warunki badania:
- prędkość: 4 km/h
- temperatura: od +15 °C do +28 °C
- twarda, pozioma powierzchnia z przeszkodami o następującej wysokości: 5 % średnicy koła dla kół o miękkim bieżniku (twardość < 90 Shore A) 2,5 % średnicy koła dla kół o twardym bieżniku (twardość ≥ 90 Shore A)
- czas trwania badania: 15 000 obrotów i przynajmniej 500 przejazdów przez przeszkodę
- czas przerwy: maks. 1 min po każdych 3 min jazdy
Koła i zestawy kołowe do dużych obciążeń są stosowane w urządzeniach przewożących
ciężkie ładunki lub poruszających się z dużymi
prędkościami.
Ich konstrukcja jest wyjątkowo wytrzymała. Zestawy
kołowe z dwoma kołami (podwójne zestawy) są stosowane także do transportu szczególnie
ciężkich ładunków. Zestawy kołowe ze sprężyną
szczególnie nadają się do transportu chroniącego
ładunek przed wstrząsami.
Typowe zastosowania obejmują wózki widłowe
i przemysłowe, systemy montażowe i transportowe
oraz podobne urządzenia. Nośność kół i zestawów kołowych Blickle
do dużych obciążeń jest badana na obrotowym
stanowisku do testów z prędkością 4 km/h zgodnie
z normami DIN EN 12532 / ISO 22883.
Nośność kół i zestawów kołowych do wyższych
prędkości jest badana zgodnie z normami
DIN EN 12533 / ISO 22884.
Główne warunki badania zgodne z normami
DIN EN 12532 / ISO 22883:
- prędkość: 4 km/h
- temperatura: od +15 °C do +28 °C
- twarda, pozioma powierzchnia z przeszkodami o następującej wysokości: 5 % średnicy koła dla kół o miękkim bieżniku (twardość < 90 Shore A) 2,5 % średnicy koła dla kół o twardym bieżniku (twardość ≥ 90 Shore A)
- czas trwania badania: 15 000 obrotów i przynajmniej 500 przejazdów przez przeszkodę
- czas przerwy: maks. 1 min po każdych 3 min jazdy
Główne warunki badania zgodne z normami DIN EN 12533 / ISO 22884:
- prędkość: 6 km/h, 10 km/h, 16 km/h, 25 km/h (standard: maks. 16 km/h)
- temperatura: od +15 °C do +28 °C
- twarda, pozioma powierzchnia z przeszkodami o następującej wysokości: 5 % średnicy koła dla kół o miękkim bieżniku (twardość < 90 Shore A) 2,5 % średnicy koła dla kół o twardym bieżniku (twardość ≥ 90 Shore A)
- czas trwania badania: wymagana liczba przejazdów przez przeszkodę odpowiada pięciokrotności średnicy koła (w milimetrach)
- czas przerwy: maks. 1 min po każdych 3 min jazdy